Case

Patak’s: De kracht van bloggers & foodistas

on
24/05/2016

Hoe Patak’s iedere Hollandse keuken een vleugje India geeft.

Patak’s is al jaren expert op het gebied van de authentieke Indiase keuken en is daarom ook al jaren te vinden in het Indiase assortiment van de supermarkt. Met de makkelijk te gebruiken sauzen en kruiden geef je eenvoudig een Indiaas tintje aan je alledaagse recept.

De vraag van Patak’s: Patak’s wil de consument laten zien hoe eenvoudig hun producten zijn toe te voegen aan dagelijkse gerechten. Inspireren tot het maken van verschillende recepten, waarmee zij laten zien dat er meer mogelijk is dan alleen Indiase currys.

"Maak van alledaags, eens lekker Indiaas"

Ons advies en de strategie

Op basis van bovenstaande hebben wij Patak’s geadviseerd onze foodbloggers en foodistas (thuiskoks) in te zetten om zo de consument te inspireren een Indiaste twist te geven aan hun (dagelijkse) gerechten. Belangrijk hierbij is dat de recepten toegankelijk zijn en dat er rekening wordt gehouden met de kook- en eetgewoontes van de Nederlandse consument. In de communicatie is het dus belangrijk dat duidelijk wordt dat het gaat om Hollandse gerechten met een Indiaas tintje, in plaats van typische Indiase gerechten.  Door consument te vragen om zelf mee te koken met de foodbloggers en foodistas creëren we een actieve campagne met veel bereik.

De inzet

Er is een zestal foodbloggers en 48 foodistas aan de slag gegaan met één van de producten van Patak’s. De recepten van de bloggers zijn gepubliceerd op hun eigen blog en verspreid via social media. De recepten van de foodistas zijn geüpload op het daarvoor ontwikkelde platform binnen de Patak’s Facebookpagina. Bovendien hebben zij verder hun eigen social media kanalen ingezet om hun recept te delen met hun vrienden en volgers en aan te sporen om ook een recept met een Patak’s product te maken. Het platform was tevens de plek waar iedereen een recept gemaakt met Patak’s kon uploaden.

De consument die zijn of haar recept instuurde op het daarvoor ontwikkelde platform ‘wat maak jij met Patak’s?’ maakte kans op een rijkgevuld Patak’s pakket.

Bereik

De Semilo foodwidget, nVision en Facebook

Om een zo groot mogelijk bereik te realiseren hebben we de recepten met verschillende uitingen aangejaagd via ons Foodnetwerk. Op o.a. Smulweb, 24Kitchen, Okoko en Mijnreceptenboek waren mooie uitingen te zien door middel van nVision en de Semilo foodwidget. Bovendien hebben we onze eigen Facebook community Een Kwestie van Smaak en de community van Smulweb gebruikt om de gemaakte recepten te delen. Patak’s heeft zelf meerdere recepten gedeeld via hun eigen Facebookpagina, onder andere van een paar foodistas.

Het resultaat

Bloggers die heerlijke recepten publiceerden op hun blogs, foodistas die hun eigen recepten deelden op social media en de consument die zelf mee kookte en recepten instuurde. Deze ingrediënten hebben geleid tot een succesvolle en actieve campagne. De bloggers ontvingen veel positieve reacties evenals de foodistas en het platform werd goed bezocht waarbij er veel mooie recepten zijn geüpload. Een geslaagde campagne, met veel bereik en inspirerende mooie content.

Bekijk hieronder een greep uit de recepten gemaakt door de foodistas:

TAG